Jeśli jeździsz nowoczesnym samochodem z układem start-stop, musisz wiedzieć, że pod pewnymi względami wymaga on bardziej skomplikowanej i kosztownej obsługi od aut starszej generacji. Podpowiadamy na co zwrócić uwagę w samochodach z systemem start-stop, aby wymiana akumulatora nie była problemem.
Rozładowany akumulator a system Start-Stop
Nadszedł sezon jesienno-zimowy, a to oznacza dla kierowców różne wyzwania. Zmieniłeś opony na zimowe a dywaniki na gumowe. W aucie jest już skrobaczka i płyn do odmrażania, a uszczelki i zamki na wszelki wypadek zakonserwowane odpowiednimi preparatami. Wsiadasz więc spokojnie do auta, przekręcasz kluczyk, a myślami jesteś już w drodze do pracy… Nie tym razem, kontrolki mrugają, rozrusznik jęczy, ale nie ma siły, by uruchomić silnik.
Rozładowany akumulator. Ale jak to?! Przecież jeździsz nowym autem, odebrałeś je z salonu 4 lata temu! Niestety, to coraz powszechniejszy problem – kierowcy, którzy przesiadają się ze starszych aut do tych o nowocześniejszej konstrukcji, są zaskoczeni faktem, że akumulator nie wytrzymuje już 7 a nawet 10 lat jak dawniej.
Dzisiejsze samochody często wymagają wymiany baterii już po 3-4 latach. To sprawia, że często posiadacze świeżych samochodów są zaskoczeni problemami z porannym rozruchem. Dlaczego tak się dzieje?
Niska żywotność akumulatorów Start/Stop – dlaczego tak się dzieje?
Przyczyn jest kilka. Ale łączy je wspólny mianownik – oszczędności. Po pierwsze – oszczędności przy produkcji. Producenci komponentów do aut nie prześcigają się już w kategoriach trwałości, ponieważ pierwszy nabywca samochodu użytkuje go zwykle 2 do 4 lat. Dopiero kolejni użytkownicy muszą się martwić zużyciem podzespołów i wynikającymi z niego usterkami, ale nie wpływa to znacząco na wyniki sprzedażowe producenta. Stąd obniżenie jakości i długowieczności komponentów wpływa pozytywnie na rentowność sprzedaży. Dzięki temu można zastosować akumulator niższej jakości.
Po drugie – oszczędności na paliwie. Nowoczesne samochody projektowane są z naciskiem na spełnianie rozmaitych norm, umożliwiających ich wdrożenie do sprzedaży, głównie na rynku Unii Europejskiej. Jedną z głównych wytycznych jest norma emisji spalin – jej przekroczenie powoduje, że producent musi płacić karę za każdy sprzedany egzemplarz auta, co przekłada się oczywiście na cenę finalną dla klienta, a więc i zyski producenta. Dlatego konstruktorzy aut próbują na wszystkie możliwe sposoby ograniczyć zużycie paliwa (a tym samym emisję CO2 oraz szkodliwych substancji zawartych w spalinach). Jednym z powszechnych sposobów jest zastosowanie systemu Start/Stop, który automatycznie wyłącza silnik na postoju, a uruchamia go w momencie wciśnięcia pedału gazu (automatyczna skrzynia) lub wciśnięcia pedału sprzęgła (manualna skrzynia). W zależności od trybu jazdy może to oznaczać mniejsze lub większe oszczędności w zużyciu paliwa, ale zawsze przyspiesza zużycie akumulatora oraz innych podzespołów samochodu.
Kiedy wymiana jest konieczna? Test akumulatora
Tak więc zupełnie realny jest scenariusz, w którym 3-letnie auto przy pierwszym przymrozku nie odpala. Możemy się przed tym ustrzec, monitorując stan naładowania akumulatora – niekoniecznie za pomocą testera diagnostycznego czy podpinając urządzenie pomiarowe do akumulatora. Napięcie w instalacji pokazują np. niektóre ładowarki USB wpinane w gniazdo zapalniczki. Jeśli napięcie jest niskie, a jeździmy mało, to prędzej czy później auto nie odpali. Tym bardziej, że nowoczesne samochody są tak skonfigurowane, że nie podejmą próby uruchomienia przy zbyt niskim napięciu, przy którym auto starszego typu jeszcze dałoby radę odpalić. Jeśli nasze pomiary wykażą zbyt niski stan napięcia akumulatora (poniżej 12,2-12,3V), powinniśmy go doładować do maksimum (min.12,5V). Jeśli problem się powtarza, to oznacza, że lepiej wymienić akumulator na nowy, ponieważ prędzej czy później prądu zabraknie i to zapewne w najmniej odpowiednim momencie.
Na rynku dostępne są profesjonalne testery akumulatorów dzięki którym można bardziej szczegółowo sprawdzić stan akumulatora
Wymiana akumulatora ze Start/Stop – czy można zrobić to samemu?
Teoretycznie sama procedura wymiany akumulatora jest podobna jak w aucie bez Start/Stop. W praktyce jednak musimy pamiętać o kilku kwestiach:
- jaki akumulator wybrać dla auta ze start/stop
- wymiana akumulatora w aucie ze start/stop
- podtrzymanie napięcia w instalacji
- adaptacja akumulatora w aucie ze start/stop
Dlatego też, w nowszych autach (wyprodukowanych po ok. 2015 roku) zaleca się wymianę akumulatora przez specjalistę. Oczywiście nie oznacza to, że przeciętny kierowca nie podoła tej operacji lecz bez odpowiednich przyrządów i pewnej wiedzy (o czym piszemy poniżej) nie wykona wymiany w sposób kompletny i fachowy.
Właściwy dobór akumulatora w aucie ze Start/Stop
Obecnie wszystkie nowe samochody są wyposażone w ten system, więc dobór akumulatora nie jest skomplikowany i w każdym sklepie z częściami znajdziemy odpowiedni asortyment. Poza standardowymi parametrami istotnymi przy zakupie akumulatora (pojemność [Ah], prąd rozruchowy [A], ustawienie biegunów, odpowiednie wymiary), należy pamiętać, by zakupić akumulator typu AGM lub EFB – ich konstrukcja jest odporna na trudniejsze warunki związane z częstym uruchamianiem silnika. Jest to kluczowe dla zachowania długiej sprawności baterii.
Nawet laik w prosty sposób dobierze odpowiednią baterią do swojego samochodu za pomocą internetowych wyszukiwarek akumulatorów do różnych marek i modeli.
Ceny akumulatorów Start /Stop (AGM i EFB)
Rozpiętość cen akumulatorów do systemu Start/Stop jest spora i zależy od producenta i wymaganych parametrów. Ogólnie rzecz biorąc ceny akumulatorów Start/Stop są znacząco wyższe od standardowych akumulatorów kwasowo-ołowiowych (SLI) stosowanych w starszych modelach samochodów. Różnica w cenach to nawet 60%.
Poniżej przedstawiamy średnie, szacunkowe ceny akumulatorów cenionego niemieckiego producenta VARTA dla wybranych, popularnych modeli aut:
- VW Golf 6 (1.2 TSI) – EFB 70Ah– 550zł
- VW Passat B7 (2.0 TDI) -AGM 70Ah– 640zł
- Opel Astra J (1.4 turbo) – AGM – 625zł
- Fiat Punto Evo (1.3 D) – EFB 60Ah – 450zł
- Skoda Fabia (1.0 TSI) – EFB – 430zł
- Skoda Octavia 3 (1.6 TDI) – 540zł
Triki sprzedawców. Na to uważaj przy zakupie akumulatora
Tak jak w każdej innej branży część sprzedawców wykorzystuje niewiedzę klientów i próbuje czasem nieuczciwych praktyk. Przy zakupie akumulatora:
- sprawdź datę produkcji akumulatora – unikaj produktów starszych niż rok
- unikaj nieznanych marek – często nie mają takich parametrów jakie deklarowane są na naklejce
- uważaj na niedoładowane akumulatory, poproś o pomiar napięcia kupowanego akumulatora
- omijaj najtańsze modele ale także nie przepłacaj za te „super-nowoczesne” które nic nie zmienią jeśli faktycznie twój pojazd takiego akumulatora nie wymaga
- kupuj w punktach specjalizujących się w akumulatorach – tam kupisz sprawdzone, wartościowe produkty oraz otrzymasz fachowe doradztwo
Wymiana akumulatora w nowoczesnym aucie – warto zlecić to specjaliście
Nie jest to szczególnie skomplikowana operacja, niemniej w przypadku nowoczesnych aut, z licznymi sterownikami, gromadzącymi wiele informacji i ustawień, warto zastosować podtrzymanie napięcia. Można to zrobić na różne sposoby, np. podłączając pod odpinane od starego akumulatora przewody prostownik lub urządzenie podtrzymujące napięcie albo wykorzystując urządzenie typu anty-reset. Podłącza się je do gniazda diagnostycznego OBD2, zwykle umieszczonego pod deską rozdzielczą auta (od strony kierowcy) oraz drugą stroną do źródła zasilania – np. zapasowego akumulatora lub akumulatora w innym aucie. Zastosowanie podtrzymania napięcia zapobiega m.in. wyczyszczeniu ustawień samochodu, resetowi radia/nawigacji (zakodowaniu radia) oraz pojawieniu się w pamięci sterowników błędów.
W dzisiejszych realiach wymianę akumulatora można zlecić mobilnemu serwisowi z dojazdem do klienta co staje się coraz popularniejszą metodą na szybką i wygodną wymianę akumulatora w aucie. O usługach i cenach Pogotowia akumulatorowego przeczytasz poniżej
Zakodowane radio po wymianie akumulatora – co zrobić?
W niektórych markach samochodów po rozłączeniu zasilania (w tym przypadku podczas wymiany akumulatora w pojeździe, bez podtrzymania napęcia) pamięć radia zostanie „wyczyszczona” co skutkuje nie tylko utratą ustawień stacji radiowych ale także może doprowadzić do zablokowania radia lub nawigacji. W takim przypadku na wyświetlaczu zobaczymy napis „CODE” „Enter CODE” „ Enter PIN” lub podobny. Nie jest to żaden problem jeśli posiadamy w dokumentacji zapisany kod do radia, który to po wpisaniu odblokuje nam urządzenie. Jeśli takiego kodu nie posiadasz to o sposobach na rozkodowanie radia w samochodach różnych marek przeczytasz >> TU
Kiedy konieczna jest Adaptacja i kodowanie akumulatora w aucie?
Teoretycznie po wymianie zużytego akumulatora na nowy jesteśmy gotowy do drogi – podpinamy nową baterię, przekręcamy kluczyk, silnik się uruchamia i możemy jechać. Zdecydowanie warto jednak zawsze przeprowadzić adaptację i kodowanie akumulatora w samochodzie z systemem start-stop. Dzięki temu sterownik „dowie się”, że nie tylko odłączono akumulator, ale też wymieniono go na nowy i samochód w pewnym sensie dopasowuje się do jego parametrów, co pozwala na zoptymalizowanie procesu doładowywania i zużycia energii przy uruchamianiu. Dzięki temu wykorzystamy walory nowego akumulatora oraz wydłużymy jego żywotność.

Procedura adaptacji akumulatora wymaga podłączenia interfejsu do gniazda diagnostycznego (OBD2) w samochodzie i zaprogramowaniu właściwego sterownika przez przypisanie parametrów nowej baterii.
Wyjście awaryjne: Mobilne Pogotowia Akumulatorowe
W ostatnich latach, szczególnie na terenach większych miast i aglomeracji popularną usługą stała się wymiana akumulatora z dojazdem do klienta. To bardzo wygodna i stosunkowo niedroga usługa. Po wykonaniu telefonu do fachowca i podaniu kilku podstawowych informacji jak: rok produkcji, silnik, model auta i oczywiście nasza lokalizacja, w ciągu kilkudziesięciu minut możemy spodziewać się przyjazdu specjalisty z odpowiednim dla naszego auta akumulatorem. Fachowiec sprawnie wymieni baterię na nową, zaadoptuje/zakoduje ją w systemach elektronicznych auta a nawet zapobiegawczo sprawdzi parametry układu ładowania w samochodzie. Nasz stary akumulator zabierze do recyklingu. Co ciekawe podstawowa usługa (dojazd i wymiana) często jest bezpłatna i zawiera się w cenie akumulatora. Ewentualna opłata może być naliczona za ponadstandardowy zakres usługi lub też dojazd w godzinach wieczornych, czy w weekendy i święta.
przykładowy „Cennik Pogotowia Akumulatorowego” (Warszawa):
| 0 zł wymiana i dowóz akumulatora pod warunkiem zakupu akumulatora 59 – 99 zł wymiana akumulatora z dojazdem do klienta w przypadku posiadania własnego (cena uzależniona od trudności wymiany) 99 zł awaryjny rozruch akumulatora w nagłym wypadku 50-100 zł za dojazd poza podstawowy obszar działania |
Start-Stop – pozorna oszczędność
Akumulator w samochodzie z systemem start-stop to tylko jeden z elementów, których żywotność jest znacznie krótsza niż bywało w prostszych samochodach. Podobnie jest z mocniej obciążonymi rozrusznikiem czy alternatorem. W rezultacie koszty serwisowe przewyższają korzyści z niewielkiej oszczędności paliwa. Niestety, auto homologowane z systemem start-stop nie ma dziś już możliwości łatwej i trwałej dezaktywacji tej funkcji. Musimy więc pogodzić się z faktem, że wymiana akumulatora w aucie z systemem start-stop jest nie tylko droższa, ale także znacznie częstsza.
Każdy nowoczesny samochód ma o wiele wyższy pobór prądu od dawniejszych konstrukcji, choćby ze względu na ogromne natężenie energochłonnych elementów wyposażenia – ekranów, elektrycznych siłowników, systemu nagłośnienia itp. Jednocześnie wymogi emisyjne zachęcają konstruktorów do projektowania energooszczędnych schematów funkcjonowania auta – poza systemem start-stop przykładowo alternatory o niskiej efektywności, które nie dają rady doładować odpowiednio akumulatora w trakcie np. jazdy w korku, przy niskich obrotach silnika.

