jak korzystnie i szybko sprzedać auto

Teoretycznie sprzedaż samochodu to nic trudnego – wystawiamy ogłoszenie w Internecie i, jeśli auto jest w dobrym stanie, klienci ustawiają się w kolejce. Fakt, sprzedaż auta używanego jest prostsza niż jego zakup, ale aby sprzedać samochód szybko i za dobrą cenę trzeba się trochę postarać. Podpowiadamy jak korzystnie sprzedać auto używane.

Przemyślane ogłoszenie

Główny dylemat sprzedającego to sposób dotarcia do kupującego. Dziś najbardziej oczywiste jest wystawienie ogłoszenia w internecie. Portale ogłoszeniowe i aukcyjne mają bardzo duży zasięg i większość kupujących korzysta z tych źródeł szukając auta, więc łatwo do nich dotrzeć. Problem w tym, że strony o największym zasięgu pobierają opłaty za wystawienie ogłoszenia – to mniej istotne przy autach wartych kilkadziesiąt tysięcy złotych, ale już przy sprzedaży tańszego samochodu nieco większy kłopot. Kilkukrotne ponowienie ogłoszenia, zanim sprzedamy wóz, może łącznie kosztować nawet kilkaset złotych. Dlatego też ogłoszenie warto zamieścić również na portalach oferujących bezpłatne ogłoszenia motoryzacyjne. Efekty są przeważnie dobre a przy okazji można zaoszczędzić sporo gotówki. Sprzedaż za pomocą Internetu to dobre wyjście – możliwość dotarcia do klienta jest największa. Szanse na korzystną i szybką sprzedaż zwiększymy zamieszczając ofertę na wielu portalach. Wystawienie ogłoszenia jest banalnie proste, ale warto poświęcić na to trochę więcej czasu by nie było to ogłoszenie z góry skazane na niepowodzenie.

Zdjęcia

Pamiętajmy o wyraźnych zdjęciach – nie musi ich być dużo ale ważne, żeby auto na nich było czyste i fotografowane przed zmrokiem. Koniecznie zamieszczamy zdjęcia wnętrza pojazdu. Zwróćmy uwagę na szczegóły – bańka czy plama oleju nie budzi zaufania. Zdjęcie auta z wakacji wraz z rodziną i psem w tle nie jest również dobrym pomysłem. Podejdźmy uczciwie i rozsądnie do tematu i pokażmy na zdjęciach wszystkie poważne wady auta jeśli takie istnieją. W ten sposób zaoszczędzimy sobie czasu, a kupującym nerwów.

Opis

jest równie ważny – żaden sprzedający nie chce odbierać dziesiątek telefonów i każdemu potencjalnie zainteresowanemu przedstawiać tych samych informacji. Dlatego lepiej najważniejsze dane zawrzeć w treści ogłoszenia: prawdziwy przebieg, historia serwisowa pojazdu, jak długo jesteśmy w posiadaniu auta, do kiedy ważne są opłaty samochodu (OC, badania techniczne, ew. ważność butli LPG), jakich inwestycji wymaga pojazd. Atrakcyjność ogłoszenia wzrasta, jeśli zaznaczymy że jesteśmy prywatnym właścicielem i użytkownikiem auta. Warto wymienić ostatnie inwestycje poczynione przy samochodzie, takie jak np. wymiana rozrządu, oleju, filtrów, serwis klimatyzacji itp. Ogłoszenie z bogatym opisem i dobrymi zdjęciami wygląda dużo poważniej, co może przełożyć się na cenę.

Cena

Nie bójmy się ustalaćceny wyższej niż średnia rynkowa jeśli jesteśmy pewni swojego wozu. Nierzadko kupujący są skłonni zapłacić więcej za „pewniaka” niż szukać okazji cenowej. Odstraszymy też tym samym niektórych tzw. „handlarzy”, poszukujących najtańszych aut do dalszej odsprzedaży. Warto także zostawić sobie margines do negocjacji cenowych, które zapewne nastąpią, choć lepiej nie zachęcać do nich w treści ogłoszenia.

Płatne promowanie ogłoszenia

Rynek samochodów używanych jest ogromny a codziennie przybywa kilka tysięcy nowych ofert sprzedaży. Wyróżnienie się na tle setek podobnych ogłoszeń jest coraz trudniejsze. W przypadku droższych modeli a także aut najbardziej popularnych warto skorzystać z opcji promowania na stronie głównej serwisu ogłoszeniowego lub wyróżnienia oferty w swojej kategorii. Jaka jest skuteczność takiego rozwiązania? Jak zapewniają portale ogłoszeniowe to nawet 10-krotnie większe szanse na szybką sprzedaż. Dla osób którym zależy na czasie to na pewno pomocna chodź nie zawsze tania opcja. Jeśli nie śpieszymy się ze sprzedażą możemy zacząć od darmowych portali ogłoszeniowych o nieco mniejszym zasięgu – dobra oferta przebije się na nich bez problemu.

Fora motoryzacyjne

W sieci funkcjonuje cała masa for motoryzacyjnych dedykowanych konkretnym markom samochodowym a nawet konkretnym modelom. To także dobre miejsce do zareklamowania swojego pojazdu. Oczywiście, znajdźmy odpowiedni temat dotyczący ofert sprzedaży. Zamieszczenie wpisu i linku do ogłoszenia w nieodpowiednim wątku spotka się z nieprzychylną reakcją administratorów. Fora motoryzacyjne gromadzą głównie fanatyków motoryzacji, osób „znających się na rzeczy”, dlatego też sprawdzą się w przypadku zadbanych lub np. rzadkich wersji modelu.

Zapomniana kartka

Nieco zapomnianą, ale zaskakująco skuteczną formą sprzedaży używanego auta jest stara, dobra… kartka przyklejona na szybie. Zalety tego rozwiązania są oczywiste – ogłoszenie jest darmowe, a osoba zainteresowana kupnem od razu może obejrzeć auto z bliska i na oko wstępnie ocenić jego stan. Dzięki temu mamy większą pewność, że osoby dzwoniące do nas w sprawie kupna są poważnie zainteresowane naszym egzemplarzem. Oczywiście zasięg takiej reklamy jest znacznie mniejszy niż w przypadku ogłoszenia internetowego. Jednak dobry wóz i tak ma szansę znaleźć nabywcę, szczególnie jeśli oferta dotyczy poszukiwanego modelu typu Volkswagen Passat czy Skoda Octavia. Podobnie jak w przypadku ogłoszeń internetowych, postarajmy się przekazać potencjalnie zainteresowanym jak najwięcej istotnych informacji. W ten sposób oszczędzimy sobie czasu na tłumaczenia telefoniczne.

Na szybko: Komisy i skupy aut

A propos czasu – ostatni popularny sposób sprzedaży auta pozwala oszczędzić go najwięcej. Sprzedając samochód możemy zgłosić się do komisu lub ściślej mówiąc skupu aut, gdzie praktycznie od ręki zamienimy swoje cztery kółka na gotówkę. Minusem takiego rozwiązania jest oczywiście niższa cena od tej, którą możemy uzyskać samodzielnie sprzedając samochód. Zwykle oferta oscyluje wokół 70-90% wartości rynkowej modelu. Jeśli jesteśmy w stanie się z tym pogodzić to nie ma łatwiejszego i szybszego sposobu na sprzedaż auta – taka firma kupi praktycznie każdy samochód jeśli tylko nie ma żadnych niejasności w jego dokumentacji.

Podsumowując:

sprawny, zadbany wóz z pewnej ręki sprzedamy korzystnie, niezależnie od wybranego sposobu. Czasem jednak może to trwać dłużej niż byśmy chcieli. Dla osób, którym się nie śpieszy, najlepszym wyjściem może być tradycyjna kartka na szybie. Oczywiście pod warunkiem, że auto jest parkowane w widocznym i uczęszczanym miejscu dużego miasta. Kto ma mniej czasu lub mieszka w miejscu, gdzie auto nie jest na widoku, powinien skorzystać z usług internetowych portali ogłoszeniowych. Mogą one być płatne albo darmowe. Alternatywnie można spróbować dodać ogłoszenie na forum użytkowników danego modelu. W ten sposób jest szansa na najkorzystniejszą finansowo sprzedaż zadbanego samochodu. Najmniej intratną ale najszybszą formą jest transakcja w skupie aut. Sprawę załatwimy tam w godzinę, ale zarobek będzie najmniejszy.

Niewątpliwie wpływ na korzystną i szybką sprzedaż samochodu ma również przygotowanie samego auta.

Przygotuj auto do sprzedaży!

Poświęcenie kilku chwil na przygotowanie samochodu do sprzedaży to absolutna konieczność. Jak wiadomo pierwsze wrażenie jest najważniejsze i w zasadniczy sposób wpływa na dalszy przebieg negocjacji i cenę. Oprócz odświeżenia wnętrza, usunięcia wszelkich nalepek czy ewentualnych pseudo-tuningowych dodatków, porządnie umyj karoserię. Dobry efekt da również woskowanie oraz nabłyszczanie lakieru nadwozia. W przypadku droższych aut należy rozważyć zlecenie tych czynności profesjonalnej firmie wraz z ewentualnym praniem tapicerki. Pomimo sporych kosztów takiej usługi (nawet kilkaset zł) efekt bywa zdumiewający a „zmęczone” wnętrze pojazdu potrafi wyglądać niemal jak nowe.

W swoich przygotowaniach zachowaj jednak umiar (nie zalecamy np. mycia silnika) – zbyt „odpicowany” wóz budzi podejrzenia.

Prócz wizualnego przygotowania auta, pamiętaj również o:

  • przygotowaniu wszelkich rachunków z napraw, przeglądów i serwisów – klient na pewno to doceni, oprócz wiedzy na temat wymienionych podzespołów, auto zyska w oczach potencjalnego kupca jako pojazd zadbany i doinwestowany
  • usunięciu drobnych usterek – naprawa większości to niewielki koszt a drobne felery mogą skutecznie popsuć całokształt prezentacji
  • ważnym przeglądzie technicznym – brak przeglądu na pewno nie pozwoli Ci uzyskać korzystnej ceny, wzbudzi za to podejrzenia klienta co do stanu technicznego pojazdu. Część oglądających w takim przypadku straci całkowicie zainteresowanie autem.

Formalności przy sprzedaży pojazdu

Niezależnie od formy sprzedaży, zbywca powinien pamiętać o obowiązkach z tym związanych – zgłoszeniu transakcji w odpowiednim urzędzie oraz u swojego ubezpieczyciela. Choć za zaniedbanie tych czynności nie ma bezpośrednich kar to zdecydowanie jest to w interesie sprzedającego. Uchroni go to od konsekwencji płynących z popełnienia samochodem wykroczeń lub przestępstw przez nowego właściciela oraz od odpowiedzialności finansowej za nieopłacenie kolejnych polis komunikacyjnych OC.

Niezbędnym dokumentem przy sprzedaży będzie umowa. Mimo, że wydaje się to oczywiste warto sprawdzić co taka: Umowa sprzedaży samochodu powinna zawierać.

By admin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *