Zakup samochodu używanego w kwocie do 15 tysięcy to zazwyczaj precyzyjnie przemyślana inwestycja – założona kwota uwzględnia wydatek na samo auto, ale koszty ponoszone po kupnie również nie mogą być za wysokie. W tym wydatki ponoszone na stacji benzynowej. Sugerujemy pięć wybitnie oszczędnych samochodów, które można kupić w przedziale 10- 15 tys. zł.
Peugeot 107 1.0 (2005-2014)
Moc: 68KM
Zużycie paliwa: 4,3-6,0l/100km
Pierwsza propozycja to wóz typowo miejski – auto segmentu A z prostym, 3-cylindrowym silnikiem benzynowym. Silnik 1.0 to konstrukcja Toyoty, więc spotkamy ją także w bliźniaczym modelu Aygo (oraz w Citroenie C1). Malutki (choć bardzo sprawny) motor doskonale sprawdza się w ważącym niecałe 800kg Peugeocie. Efekt to średnie zużycie paliwa w mieście mieszczące się spokojnie poniżej 6l/100km, a na międzymiastowych trasach apetyt francusko-japońskiego malucha spada poniżej 4,5l/100km. Takie rezultaty zazwyczaj osiągane są tylko przez diesle! Co ciekawe, w 107 montowano również silniki na olej napędowy – była to znana z wielu innych modeli koncernu Peugeot-Citroen (i nie tylko) konstrukcja 1.4HDi o mocy zredukowanej do 54KM. To jednak rzadka wersja, a ogólne koszty eksploatacji (drogi osprzęt turbodiesla) mogą zniwelować korzyści z delikatnie mniejszego spalania. Ogólnie samochód jest bezawaryjny. Owszem, zdarzają się usterki, ale tylko sporadycznie takie, które utrudniają jazdę.
FIAT Grande Punto 1.2 + LPG (2005-2009)
Moc: 65KM
Zużycie paliwa: 6,0-8,0l/100km
Trzecia generacja miejskiego FIAT-a to auto, które większość nabywców skusiło wyglądem. Za ładną linią Grande Punto szły jednak również walory praktyczne, w tym udana paleta silników. Proponowany motor 1.2 8v to z pewnością nie jest napęd dla osób wymagających dobrych osiągów, ale ma zasadniczą zaletę – bezproblemowo jeździ na LPG. Włoska marka zawsze starała się dostosowywać swoje silniki do pracy na gazie i tak samo jest z omawianą konstrukcją. Grande Punto w tej wersji nie wymaga skomplikowanych i drogich instalacji, więc oszczędzanie nie oznacza poważnych inwestycji na starcie. Sporo używanych egzemplarzy ma już taką instalację zamontowaną, a swego czasu FIAT montował gaz (firmy Tartarini) nawet przed wyjazdem z salonu, z zachowaniem gwarancji. Zużycie LPG waha się od 6 do 8l/100km, co przy cenie litra gazu niższej o 60% od litra benzyny oznacza bardzo niskie koszty jazdy (poniżej 20zł/km). Silnik 1.2 8v to konstrukcja bezkolizyjna, co oznacza, że zerwany w wyniku zaniedbania pasek rozrządu nie powinien spowodować spustoszenia i kosztownych napraw. Co ciekawe, trzecia generacja Punto nadal pozostaje w sprzedaży i w dalszym ciągu można wybrać pancerną wersję 1.2 8v (69KM).
Opel Corsa D 1.3 CDTi (2000-2006)
Moc: 70KM
Zużycie paliwa: 4,2-5,9l/100km
Trzecia generacja Corsy to auto pokrewne wspomnianemu FIAT-owi Grande Punto – wspólna jest ogólna konstrukcja tych aut oraz proponowany silnik 1.3 CDTi (Włosi nazywali go 1.3 jTD lub MultiJet). Dostępność Corsy z tym napędem na rynku wtórnym jest spora, ale w wielu przypadkach oferowane samochody mają za sobą poflotową przeszłość – czujność przy poszukiwaniach musi być duża. Na szczęście ogólna trwałość tego silnika jest wysoka, a koszty napraw nie są przesadnie duże. Wersja o mocy 70KM nie oferuje może bardzo dobrego przyspieszenia, ale odwdzięcza się niskim spalaniem i, co równie ważne, brak w niej kłopotliwego osprzętu. Turbosprężarka to prosta konstrukcja bez zmiennej geometrii łopatek, filtr cząstek stałych tu nie występuje, większość wersji nie ma dwumasowego koła zamachowego, a zamiast paska rozrządu zastosowano bezobsługowy łańcuch (kontrola co 250 tys. km). Silnik 1.3 w tym przedziale cenowym znajdziemy także m.in. we wspomnianym Grande Punto, FIAT-ach Panda, 500 i Linea, Oplach Agila, Astra i Meriva czy Lancii Ypsilon.
SEAT Ibiza III 1.9 TDI (2002-2008)
Moc: 100-160KM
Zużycie paliwa: 4,4-7,0l/100km
Legendarny silnik koncernu Volkswagena 1.9 TDI musiał znaleźć się w tym zestawieniu. Mimo sporej na tle tego porównania pojemności, ta niezwykle trwała konstrukcja charakteryzuje się bardzo niskim spalaniem oleju napędowego. Szczególnie dobre rezultaty osiągają samochody miejskie, w tym hiszpański odpowiednik Skody Fabii i Volkswagena Polo – SEAT Ibiza 3. generacji. Hiszpańskie auto segmentu B to także o tyle ciekawy przypadek, że montowano w nim trzy wersje silnika 1.9 TDI: o mocy 100, 130 lub aż 160KM (w sportowej wersji FR). Nawet podstawowa odmiana w niedużej Ibizie gwarantuje bardzo dobre osiągi, a średnie spalanie bez problemu można utrzymać poniżej 5l/100km. Silnik 1.9 TDI jest także bardzo podatny na tuning elektroniczny, co pozwala jednocześnie podkręcić osiągi i zmniejszyć zużycie paliwa. Niestety dla użytkowników, wszystkie wersje montowanego w Ibizie silnika 1.9 TDI mają już kosztowne w wymianie lub regeneracji pompowtryskiwacze, a ponadto dwumasowe koło zamachowe, turbinę o zmiennej geometrii łopatek oraz szwankujący zawór recyrkulacji spalin EGR. Mimo wszystko trwałość zadbanego silnika 1.9 TDI jest zdecydowanie ponadprzeciętna.
Citroen C5 I 1.6 HDi (2004-2008)
Moc: 109KM
Zużycie paliwa: 4,8-7,2l/100km
Citroen C5 to jeden z bardzo wielu samochodów, w których można spotkać silnik 1.6 HDi (wspólna konstrukcja koncernu Peugeot-Citroen oraz Forda) i z pewnością nie najbardziej oszczędne. Natomiast wielka limuzyna (lub kombi) Citroena to absolutny rekordzista w kategorii rozmiar i oszczędność, a do tego dostępny w wyjątkowo niskiej cenie. Wysoka utrata wartości (szczególnie wersji 1.6) powoduje, że w założonej kwocie można zakupić stosunkowo świeży samochód klasy średniej ze świetnym wyposażeniem i bardzo oszczędnym napędem. Mimo, że C5 jest jednym z największych samochodów swojej klasy (i jednym z najcięższych), z silnikiem 1.6 HDi/109KM potrafi spalać poniżej 5l/100km w jeździe pozamiejskiej i poniżej 7l/100km w ruchu miejskim. Przyspieszenie do 100km/h trwa niespełna 11,5 s. Wybór takiej wersji ma też inne zalety – ta jednostka napędowa ma opinię bardzo trwałej, pod warunkiem regularnego serwisu. Przebiegi rzędu 300-500 tys. km nie są problemem, natomiast w międzyczasie trzeba się przygotować na wydatki związane z osprzętem. Turbosprężarka ma drogą konstrukcję ze zmienną geometrią łopatek, wiele egzemplarzy posiada filtr cząstek stałych FAP oraz dwumasowe koło zamachowe. Wtryskiwacze elektromagnetyczne firmy Bosch są trwałe oraz stosunkowo tanie w wymianie lub regeneracji. Ten silnik (w różnych wariantach mocy) w założonym budżecie spotkamy także m.in. w Citroenach C3, C4 i Xsara Picasso, Fordach Fiesta, Fusion, C-Max, Focus, Mazdzie 3, Peugeotach 207, 307, 407 czy Volvo S40, V50, a nawet V70 i S80, które pod względem wielkości przebijają nawet C5.