Wymiana akumulatora Start/Stop -na to musisz być gotowy

Jeśli jeździsz nowoczesnym samochodem z układem start-stop, musisz wiedzieć, że pod pewnymi względami wymaga on bardziej skomplikowanej i kosztownej obsługi od aut starszej generacji. Podpowiadamy na co zwrócić uwagę w samochodach z systemem start-stop, aby wymiana akumulatora nie była problemem.

Kiedy wymiana jest konieczna? Test akumulatora

Tak więc zupełnie realny jest scenariusz, w którym 3-letnie auto przy pierwszym przymrozku nie odpala. Możemy się przed tym ustrzec, monitorując stan naładowania akumulatora – niekoniecznie za pomocą testera diagnostycznego czy podpinając urządzenie pomiarowe do akumulatora. Napięcie w instalacji pokazują np. niektóre ładowarki USB wpinane w gniazdo zapalniczki. Jeśli napięcie jest niskie, a jeździmy mało, to prędzej czy później auto nie odpali. Tym bardziej, że nowoczesne samochody są tak skonfigurowane, że nie podejmą próby uruchomienia przy zbyt niskim napięciu, przy którym auto starszego typu jeszcze dałoby radę odpalić. Jeśli nasze pomiary wykażą zbyt niski stan napięcia akumulatora (poniżej 12,2-12,3V), powinniśmy go doładować do maksimum (min.12,5V). Jeśli problem się powtarza, to oznacza, że lepiej wymienić akumulator na nowy, ponieważ prędzej czy później prądu zabraknie i to zapewne w najmniej odpowiednim momencie.

Na rynku dostępne są profesjonalne testery akumulatorów dzięki którym można bardziej szczegółowo sprawdzić stan akumulatora

Wymiana akumulatora ze Start/Stop – czy można zrobić to samemu?

Teoretycznie sama procedura wymiany akumulatora jest podobna jak w aucie bez Start/Stop. W praktyce jednak musimy pamiętać o kilku kwestiach:

  • jaki akumulator wybrać dla auta ze start/stop
  • wymiana akumulatora w aucie ze start/stop
  • podtrzymanie napięcia w instalacji
  • adaptacja akumulatora w aucie ze start/stop

Dlatego też, w nowszych autach (wyprodukowanych po ok. 2015 roku) zaleca się wymianę akumulatora przez specjalistę. Oczywiście nie oznacza to, że przeciętny kierowca nie podoła tej operacji lecz bez odpowiednich przyrządów i pewnej wiedzy (o czym piszemy poniżej) nie wykona wymiany w sposób kompletny i fachowy.

Wymiana akumulatora w nowoczesnym aucie – warto zlecić to specjaliście

Nie jest to szczególnie skomplikowana operacja, niemniej w przypadku nowoczesnych aut, z licznymi sterownikami, gromadzącymi wiele informacji i ustawień, warto zastosować podtrzymanie napięcia. Można to zrobić na różne sposoby, np. podłączając pod odpinane od starego akumulatora przewody prostownik lub urządzenie podtrzymujące napięcie albo wykorzystując urządzenie typu anty-reset. Podłącza się je do gniazda diagnostycznego OBD2, zwykle umieszczonego pod deską rozdzielczą auta (od strony kierowcy) oraz drugą stroną do źródła zasilania – np. zapasowego akumulatora lub akumulatora w innym aucie. Zastosowanie podtrzymania napięcia zapobiega m.in. wyczyszczeniu ustawień samochodu, resetowi radia/nawigacji (zakodowaniu radia) oraz pojawieniu się w pamięci sterowników błędów.

W dzisiejszych realiach wymianę akumulatora można zlecić mobilnemu serwisowi z dojazdem do klienta co staje się coraz popularniejszą metodą na szybką i wygodną wymianę akumulatora w aucie. O usługach i cenach Pogotowia akumulatorowego przeczytasz poniżej

Kiedy konieczna jest Adaptacja i kodowanie akumulatora w aucie?

Teoretycznie po wymianie zużytego akumulatora na nowy jesteśmy gotowy do drogi – podpinamy nową baterię, przekręcamy kluczyk, silnik się uruchamia i możemy jechać. Zdecydowanie warto jednak zawsze przeprowadzić adaptację i kodowanie akumulatora w samochodzie z systemem start-stop. Dzięki temu sterownik „dowie się”, że nie tylko odłączono akumulator, ale też wymieniono go na nowy i samochód w pewnym sensie dopasowuje się do jego parametrów, co pozwala na zoptymalizowanie procesu doładowywania i zużycia energii przy uruchamianiu. Dzięki temu wykorzystamy walory nowego akumulatora oraz wydłużymy jego żywotność.

Adaptacja (kodowanie) nowego akumulatora w aucie (oprogramowanie VCDS)

Procedura adaptacji akumulatora wymaga podłączenia interfejsu do gniazda diagnostycznego (OBD2) w samochodzie i zaprogramowaniu właściwego sterownika przez przypisanie parametrów nowej baterii.

Wyjście awaryjne: Mobilne Pogotowia Akumulatorowe

W ostatnich latach, szczególnie na terenach większych miast i aglomeracji popularną usługą stała się wymiana akumulatora z dojazdem do klienta. To bardzo wygodna i stosunkowo niedroga usługa. Po wykonaniu telefonu do fachowca i podaniu kilku podstawowych informacji jak: rok produkcji, silnik, model auta i oczywiście nasza lokalizacja, w ciągu kilkudziesięciu minut możemy spodziewać się przyjazdu specjalisty z odpowiednim dla naszego auta akumulatorem. Fachowiec sprawnie wymieni baterię na nową, zaadoptuje/zakoduje ją w systemach elektronicznych auta a nawet zapobiegawczo sprawdzi parametry układu ładowania w samochodzie. Nasz stary akumulator zabierze do recyklingu. Co ciekawe podstawowa usługa (dojazd i wymiana) często jest bezpłatna i zawiera się w cenie akumulatora. Ewentualna opłata może być naliczona za ponadstandardowy zakres usługi lub też dojazd w godzinach wieczornych, czy w weekendy i święta.

przykładowy „Cennik Pogotowia Akumulatorowego” (Warszawa):

0 zł wymiana i dowóz akumulatora pod warunkiem zakupu akumulatora
59 – 99 zł wymiana akumulatora z dojazdem do klienta w przypadku posiadania własnego (cena uzależniona od trudności wymiany)
99 zł awaryjny rozruch akumulatora w nagłym wypadku
50-100 zł za dojazd poza podstawowy obszar działania

Zakodowane radio po wymianie akumulatora – co zrobić?

W niektórych markach samochodów po rozłączeniu zasilania (w tym przypadku podczas wymiany akumulatora w pojeździe, bez podtrzymania napęcia) pamięć radia zostanie „wyczyszczona” co skutkuje nie tylko utratą ustawień stacji radiowych ale także może doprowadzić do zablokowania radia lub nawigacji. W takim przypadku na wyświetlaczu zobaczymy napis „CODE” „Enter CODE” „ Enter PIN” lub podobny. Nie jest to żaden problem jeśli posiadamy w dokumentacji zapisany kod do radia, który to po wpisaniu odblokuje nam urządzenie. Jeśli takiego kodu nie posiadasz to o sposobach na rozkodowanie radia w samochodach różnych marek przeczytasz >> TU

By admin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *