W wielu modelach radioodbiorników producenci stosują kody zabezpieczające. Początkowo blokada kodem była stosowana w radiach samochodowych Blaupunkta (m.in. CAR300), później zabezpieczenie stało się coraz powszechniejsze i stosowane w wielu fabrycznych modelach m.in.: Renault, Volvo, Nissana, Forda, Hondy, Chryslera, Mercedesa czy autach koncernu VAG czyli VW/Audi/Skoda/Seat
Zabezpieczenie to w zamyśle mające utrudnić życie złodziejom często przysparza kłopotu samym właścicielom pojazdów. Paradoksalnie nie zawsze kod uzyskamy nawet w autoryzowanym serwisie a jeżeli to się uda to usługa ta nie jest zwykle tania.
Kod powinien być zapisany na karcie – Security Radio Pass (foto). Karta z numerem Radio Code powinna zostać załączona przez producenta do dokumentacji auta. W niektórych przypadkach PIN zapisany jest bezpośrednio w książce serwisowej lub innej dokumentacji czy instrukcji auta.
Co zrobić jeśli nie posiadamy kodu do radia?
W zależności od modelu i producenta radio możemy odkodować (odblokować):
– przez odczytanie kodu zapisanego w pamięci radia
– po numerach seryjnych urządzenia
Odczyt kodu z pamięci wymaga ingerencji w elektronikę, zdemontowaniu radia i odczycie kodu za pomocą specjalistycznego interfejsu (foto). Warto zaznaczyć, że nie każdy fachowiec – elektronik wykona taką usługę, wymaga ona specjalistycznego oprzyrządowania i oprogramowania dekodującego.
Większość modeli odbiorników można jednak rozkodować po numerach seryjnych i danych znajdujących się na etykiecie radia. Metoda ta jest znacznie wygodniejsza, nie wymaga ingerencji w elektronikę dzięki czemu jest całkowicie bezpieczna. Polega na odzyskaniu kodu przy użyciu specjalistycznego oprogramowania (generatorów), które kalkulują kod zabezpieczający dobierając go do numerów seryjnych i parametrów radia samochodowego czy nawigacji. Odzyskać kod można również zdalnie korzystając z usług internetowych serwisów rozkodowania radia ON-LINE.