W wielu modelach radioodbiorników producenci stosują kody zabezpieczające. Początkowo blokada kodem była stosowana w radiach samochodowych Blaupunkta, później zabezpieczenie stało się coraz powszechniejsze i stosowane w wielu fabrycznych modelach m.in.: Renault, Dacia Volvo, Nissana, Forda, Hondy, Chryslera, Mercedesa czy autach koncernu VAG czyli VW/Audi/Skoda/Seat.
Zabezpieczenie to w zamyśle mające utrudnić życie złodziejom często przysparza kłopotu samym właścicielom pojazdów. Paradoksalnie nie zawsze kod uzyskamy nawet w autoryzowanym serwisie a jeżeli to się uda to usługa ta nie jest zwykle tania.
Kod powinien być zapisany na karcie – Security Radio Pass (foto). Karta z numerem Radio Code powinna zostać załączona przez producenta do dokumentacji auta. W niektórych przypadkach PIN zapisany jest bezpośrednio w książce serwisowej lub innej dokumentacji czy instrukcji auta.

Co jeśli nie posiadam kodu radia? Jak go odzyskać?
W zależności od modelu i producenta kod do radia można odzyskać:
- przy użyciu numerów seryjnych urządzenia lub z numeru VIN pojazdu
- przez odczytanie kodu zapisanego w pamięci radia
Większość modeli odbiorników można rozkodować przy użyciu numerów seryjnych i danych znajdujących się na etykiecie radia lub wyświetlonych na wyświetlaczu radia. Metoda ta jest szybka i wygodna (często nie wymaga nawet demontażu radia z auta), nie wymaga także ingerencji w elektronikę dzięki czemu jest całkowicie bezpieczna. Polega na odzyskaniu kodu przy użyciu specjalistycznego oprogramowania (generatorów), które kalkulują kod zabezpieczający dobierając go do numerów seryjnych i parametrów radia samochodowego czy nawigacji. Nie dla każdej marki i modelu proces rozkodowania wygląda tak samo. Poniżej opisaliśmy sposoby odzyskania kodu dla najpopularniejszych marek.
Sposoby na rozkodowanie radia i nawigacji różnych marek
Renault / Dacia
Rozkodowanie radia lub nawigacji w Renault i Dacia nie wymaga zazwyczaj nawet demontażu urządzenia z samochodu, wystarczy podanie numeru VIN auta. Inna bardziej skomplikowana metoda polega na odczytania numeru seryjnego z obudowy radia i użycia odpowiedniego dekodera. Więcej o odzyskiwaniu kodu dla tych marek przeczytasz TU: jak rozkodować radio Renault i Dacia (Bez demontażu) ?
Ford
W popularnych modelach radia ford jak 6000cd, SONY czy nawigacjach Travelpilot (blaupunkt) kod wyliczany jest na podstawie numeru seryjnego radia. Numer ten często odczytać można bez wymontowywania radia (z wyświetlacza). Więcej o sposobach uzyskania kodu radia ford przeczytasz → TU , gdzie znajdziesz również darmowy kalkulator kodów dla starszych modeli.
Honda
Podobnie jak w fordzie do uzyskania kodu potrzebny jest numer seryjny urządzenia. Często można go uzyskać na wyświetlaczu radia lub nawigacji przy użyciu odpowiedniej kombinacji klawiszy – co znacznie ułatwia sytuację. O sposobie uzyskania numeru seryjnego bez wyciągania radia z deski rozdzielczej oraz daszych procedurach umożliwiających rozkodowanie radia marki Honda przeczytasz –-> TU
Mercedes
Starsze modele radia Mercedes (przeważnie produkcji Becker lub Alpine) wymagają demontażu z kokpitu i odnalezienia numeru seryjnego (z naklejki lub wytłoczonego w blasze obudowy) o czym piszemy TU. Kod przeważnie jest 5-cyfrowy. Nowsze modele radionawigacji nie posiadają typowego kodu lecz są zabezpieczone blokadą antykradzieżową Anti-theft
Fiat / Alfa Romeo / Iveco
Większość modeli wymaga demontażu radia/nawigacji z auta, po czym urządzenie rozkodować można przy użyciu nr seryjnego. Są niestety także modele w których rozkodowanie jest znacznie bardziej skomplikowane. W przypadku modeli Fiata produkcji Delphi i Grundig kodu nie odzyskamy w ten prosty sposób (z nr seryjnego)- wymagany jest odczyt kodu z pamięci radia w serwisie elektroniki. Dla starszych modeli np. Bravo i Stilo w sieci znajdziesz bezpłatny generator kodu PIN do radia.
VW/Audi/Skoda/Seat
Jeśli nie posiadasz interfejsu diagnostycznego wymagane jest wyjęcie radia/nawigacji z deski rozdzielczej samochodu i odczytanie numeru seryjnego urządzenia z etykiety przyklejonej na obudowie lub znalezienie „Serial Number” wybitego w blasze. To na jego podstawie odczytywany jest kod z bazy producenta. W sieci nie znajdziesz darmowych ani nawet płatnych kalkulatorów kodów dla tych popularnych marek, takie po prostu nie istnieją. Wszelkie dostępne aplikacje na telefon oferujące uzyskanie kodu zażądają opłaty za usługę. Więcej przeczytasz tu: rozkodowanie radia Skoda i kod radia Volkswagen
Opel
Do uzyskania kodu niezbędny jest numer seryjny radia. Kodu jak w przypadku większości marek nie odzyskasz po numerze VIN pojazdu. Część szczególnie starszych odbiorników wymaga rozkodowania „na stole” u elektronika. O tym jakie to modele piszemy poniżej. W modelach Vivaro i Movano montowano jednostki fabryczne znane z Renault, dzięki czemu rozkodować można je przy użyciu tych samych kalkulatorów i aplikacji.
Chrysler / Jeep
Jak w większości przypadków tu również niezbędny do odzyskania kodu jest numer seryjny. Konieczny jest demontaż radia w celu dotarcia do naklejki z niezbędnymi danymi. Niektóre modele rozkodujesz bezpłatnie przy użyciu specjalnego kalkulatora kodów.
Nissan
Rozkodowanie starszych modeli produkcji blaupunkt (montowane w Micra, Note) nie stanowi większego problemu (dostępne darmowe aplikacje). W nowszych radiach i nawigacjach do uzyskania kodu oprócz numeru seryjnego potrzebny jest numer części i data produkcji. Informacje te znajdziesz na naklejce lub bezpośrednio na wyświetlaczu radia/nawigacji. Próżno szukać w internecie darmowych kodów i aplikacji do nowszych modeli (wyprodukowanych po 2010r) jak Qashqai czy Juke. Więcej przeczytasz TU: rozkodowanie radia Nissan
Radioodbiorniki Blaupunkt
Blaupunkt to niekwestionowany lider w produkcji radioodbiorników i nawigacji samochodowych. Radia te montowano w wielu markach samochodów (Fordach, Fiatach, Alfach Romeo, Nissanach, VW, Skodach itd.) . Większość modeli rozkodujesz przy użyciu odpowiednich dekoderów i aplikacji na telefon (część jest darmowych) znając tylko numer seryjny urządzenia (wydrukowany na naklejce znajdującej się na obudowie radia). Więcej o rozkodowywaniu radia marki Blaupunkt przeczytasz ==> TU
Wyspecjalizowane serwisy internetowe – tam szukaj pomocy
Oprócz wyżej wymienionych producentów radia kodowano również w niektórych (przeważnie starszych) autach: BMW, Citroen, Daewoo, Hyundai, Peugeot a nawet w Jaguarach czy Porsche.
Modeli i przypadków jest tak wiele, że często trudno określić właściwą metodę rozkodowania bez konsultacji ze specjalistycznym serwisem. Pomocy On-line szukać można w profesjonalnych serwisach RADIO-CODE działających w internecie i zajmujących się odzyskiwaniem kodów różnych marek.
Portale oferujące pomoc w ustaleniu kodu do radia są przeważnie płatne ale koszt takiej usługi to i tak tylko ułamek ceny, który często zażądają serwisy samochodowe. To pewna, szybka i bezpieczna metoda odzyskania zagubionego kodu do radia samochodowego.
Jaki jest koszt uzyskania kodu On-line?
W przypadku około 90% radioodbiorników kod do radia lub nawigacji odzyskasz przez internet, praktycznie bez wychodzenia z domu i konieczności wizyty w specjalistycznym warsztacie. Cena za kod zależna jest od stopnia trudności uzyskania, marki i sposobu uzyskania (z nr seryjnego lub VIN auta). W większości przypadków nie jest to usługa droga i przeważnie jej koszt wynosi do kilkudziesięciu złotych (30-50zł). Dla bardziej wytrwałych kierowców uzyskanie kodu może okazać się nawet bezpłatne, jeśli odnajdą w sieci odpowiedni dla swojego radia generator albo aplikację na telefon. Uzyskanie darmowego kodu możliwe jest jednak tylko dla części modeli i może okazać się tylko pozorną oszczędnością gdyż wiąże się z ryzykiem uzyskania błędnego kodu z niepewnego źródła, który w niektórych przypadkach może trwale zablokować radio. Z tego też powodu zaleca się korzystanie tylko z fachowych stron i profesjonalnych serwisów. W przypadku gdy możliwe jest tylko fizyczne rozkodowanie urządzenia przez wyspecjalizowany warsztat (odczyt kodu z elektroniki radia) to koszt może być wyraźnie wyższy i wynosi nawet kilkaset złotych.
Tych modeli nie rozkodujesz zdalnie
Pomimo, że zdecydowaną większość modeli radioodbiorników rozkodować można przy użyciu nr seryjnego radia lub nawet tylko po samym nr VIN auta (Renault i Dacia) to istnieją także tzw. „trudne przypadki”. Odzyskanie kodu w tych urządzeniach wymaga wizyty w zakładzie elektroniki samochodowej. Nie jest ich na szczęście dużo a wśród nich wymienić można:
- niektóre radia Fiat i Iveco produkcji Delphi, Grundig, Aptiv
- radioodbiorniki Opel : CDR500, CDR2005 ale tylko produkcji Siemens VDO
- Smart- radia produkcji Grundig
- Honda – niektóre radionawigacje produkcji Clarion
- część radioodbiorników produkcji Alpine

Rozwiązanie ostateczne: rozkodowanie w stacjonarnym serwisie elektroniki
W skrajnych przypadkach gdy żadna z metod nie przyniosła oczekiwanego efektu jest jeszcze jedna „ostatnia deska ratunku”. Ten alternatywny i najbardziej skomplikowany a także dość drogi sposób na uzyskanie kodu do radia to odczyt zawartości pamięci radia w specjalistycznym stacjonarnym serwisie, zajmującym się profesjonalnie elektroniką samochodową a w szczególności tematyką z zakresu Car Radio.

Odczyt kodu z pamięci wymaga ingerencji w elektronikę, zdemontowaniu radia i odczycie kodu za pomocą specjalistycznego interfejsu. Warto zaznaczyć, że nie każdy fachowiec – elektronik wykona taką usługę, gdyż wymaga ona specjalistycznego oprzyrządowania i oprogramowania dekodującego. Cena usługi rozkodowania radia w takim warsztacie jest zależna od konkretnego przypadku i kształtuje się w przedziale od 100 do nawet 300zł w zależności od skomplikowania konkretnego modelu.
- nie wiesz jak rozkodować swoje radio? Zapytaj w komentarzu!


Czy dostanę kod do radia opel corsa cdr500 vdo?
SIEMENS VDO tylko odczyt z pamieci radia
Witam czy dostał bym cod do radia skoda Vwz123x4874331
Witam, czy dostanę kod do radia Audi AUZ1Z3X4435045
Za darmo nie znajdziesz