Sprawdzenie auta. Jaki to koszt?

Zmieniając auto zwykle chcemy poprawić sobie komfort podróżowania, zwiększyć poziom bezpieczeństwa lub spełnić motoryzacyjne marzenie. Niestety, nieprzemyślany zakup może też oznaczać duże koszty i niepotrzebny stres, kiedy okaże się, że nasze nowe auto ma ukryte wady.

Na szczęście są sposoby, by uniknąć zakupu auta powypadkowego lub z „cofniętym” licznikiem. Radzimy, jak przeprowadzić sprawdzenie samochodu używanego.

Etap 1 – sprawdzenie auta po VIN

Kiedy już wyszukaliśmy ogłoszenie z odpowiednim autem, kolejnym etapem powinno być sprawdzenie jego historii. Nie w każdym przypadku będziemy w stanie zrobić to wystarczająco skrupulatnie, ale warto wykorzystać narzędzia, które mamy do dyspozycji. Tym bardziej, że niektóre z nich są całkowicie darmowe. W wielu przypadkach pozwoli to odrzucić z kręgu zainteresowań egzemplarze, które wyglądają świetnie w ogłoszeniu, ale mają dyskwalifikujące wady w historii, takie jak cofnięty przebieg, szkoda całkowita itp.

Bezpłatne sprawdzenie danych auta z CEPiK

Pierwszym krokiem może być bezpłatny raport na stronie historiapojazdu.gov.pl. Aby sprawdzić zawarte w CEPiK informacje na temat danego pojazdu, potrzebujemy poniższych informacji:

  • numer nadwozia VIN (pole E w dowodzie rejestracyjnym)
  • numer rejestracyjny (pole A wdowodzie rejestracyjnym)
  • datę pierwszej rejestracji w historii pojazdu (pole B w dowodzie rejestracyjnym)

Jeśli tych informacji nie znajdziemy w ogłoszeniu, musimy pozyskać je od sprzedawcy. Sam fakt, że unika on ich podania jest pierwszą „lampką ostrzegawczą” – dziś sprawdzanie historii aut przed oględzinami jest powszechne i uczciwy sprzedawca nie powinien unikać udostępnienia danych.

W raporcie z rządowej strony otrzymamy podstawowe informacje na temat auta – jego dane techniczne, liczbę dotychczasowych właścicieli w Polsce, daty ważności polisy OC oraz badania technicznego, a także daty i przebiegi (gromadzone od 2014r.) z poprzednich badań technicznych. To pozwala określić prawdziwość podanego w ogłoszeniu stanu licznika auta. Pojawiają się tu także informacje o dodatkowych badaniach technicznych, które następują np. wskutek uszkodzeń auta podczas kolizji. Jeśli auto było użytkowane jako taksówka, również odnajdziemy tu stosowną adnotację. A w zakładce „Dane zagraniczne”, dowiemy się m.in. czy przed importem do Polski samochód uległ szkodzie całkowitej.

Raport z historiapojazdu.gov.pl
Informacja o szkodzie całkowitej pojazdu – źródło „CEPiK”

Jeśli egzemplarz, który namierzyliśmy nie został jeszcze zarejestrowany w Polsce, zakres informacji będzie znacznie uboższy, a do zalogowania będziemy potrzebowali dodatkowej autoryzacji, np. poprzez Profil Zaufany.

Koszt sprawdzenia historii pojazdu w bazie CEPiK: 0zł

Płatne raporty historii auta używanego

Nawet gdy wstępne sprawdzenie nie wykaże żadnych niepokojących nieprawidłowości, to jeszcze nie czas na wycieczkę ze szwagrem po wymarzony wóz. Kolejnym etapem zdalnej kontroli powinno być wykupienie płatnego raportu jednej z firm, specjalizujących się w gromadzeniu danych o autach używanych, jak np. AutoDNA czy CarVertical. Te raporty co prawda nie są już darmowe, ale za to oferują sporo większy zakres informacji o pojeździe, m.in.:

  • zapisy stanu licznika z zagranicznych przeglądów
  • rozkodowanie konfiguracji auta po numerze nadwozia (m.in. wyposażenie fabryczne)
  • zdjęcia archiwalne z innych aukcji
  • informacje o zakresie i kosztorysach ewentualnych napraw blacharskich.

Warto wspomnieć, że raporty te bazują na dostępnych bazach danych, w których zdarzają się pomyłki i nie są w 100% wiarygodne, a ilość i jakość informacji w nich zawartych różnią się w zależności choćby od kraju, w którym auto było użytkowane. Dla przykładu – samochody sprowadzone z Niemiec mają bardzo ubogą historię w raportach, podczas gdy te importowane np. z Holandii, Francji czy krajów skandynawskich o wiele bogatszą. Więcej o odpłatnym sprawdzeniu historii auta przeczytasz w naszym artykule: ”Nie tylko CEPiK -jak jest najlepsza strona do sprawdzenia VIN”

Cena sprawdzenia historii auta w płatnych bazach: od 60-100 zł

Sprawdzenie auta po VIN w bazach ASO

Źródłem wiedzy na temat historii danego auta może być również baza danych Autoryzowanej Stacji Obsługi danej marki. W systemie serwisowym każdego salonu znajdują się informacje odnośnie przeprowadzanych w sieci marki napraw blacharsko-lakierniczych oraz obsługi serwisowej. Naturalnie nie znajdziemy tam danych z niezależnych serwisów. Jeśli więc interesujemy się autem starszym niż 5 lat, to najprawdopodobniej było ono już serwisowane poza ASO i nie pozyskamy tu jego pełnej historii.

Warto także pamiętać, że w większości przypadków ASO udostępnia informacje ze swoich baz danych tylko osobiście właścicielowi, posiadającemu dowód rejestracyjny. W takiej sytuacji musimy namówić sprzedającego na wspólną wizytę w serwisie. Pełna historia serwisowa i wyposażenie z baz ASO są jednak dostępne odpłatnie w różnych serwisach internetowych – bez konieczności okazania dowodu rejestracyjnego, jedynie podając numer nadwozia.

Koszt raportu z przeprowadzonych serwisów auta: od 40-80zł

Etap 2 – oględziny auta przed zakupem

Kiedy wykorzystaliśmy już wszystkie dostępne narzędzia do weryfikacji historii auta i nie trafiliśmy na żadne dyskwalifikujące informacje, czas przystąpić do oględzin auta na żywo. Strategie są różne – niektórzy w pełni ufają sprzedawcy i podejmują się weryfikacji samodzielnie lub nawet zupełnie z niej rezygnują i kupują auto w ciemno. Czy jest szansa powodzenia w takiej sytuacji? Jest, ale marginalna. Nawet, jeśli sprzedający jest w pełni uczciwy i niczego przed nami nie ukrywa, ma prawo nie znać wad pojazdu, szczególnie jeśli nie jest jego jedynym użytkownikiem od nowości lub nie zna się na mechanice i obsłudze aut. Dlatego bardzo ważne jest, abyśmy szczegółowo sprawdzili samochód i dotyczy to absolutnie wszystkich aut, nawet tych najtańszych.

Druga kategoria klientów wybiera się na zakupy w obstawie przysłowiowego „szwagra”, który może być również zaprzyjaźnionym mechanikiem, kolegą czy sąsiadem. To już dużo lepsze wyjście, ponieważ dodatkowa para oczu, szczególnie gdy w grę wchodzą emocje, zawsze jest w cenie. Nawet osoba niekoniecznie bardzo obeznana z tajnikami mechaniki, może dać cenne wskazówki i wypatrzeć potencjalne wady.

Trzecie rozwiązanie to skorzystanie z usług osoby zawodowo wykonującej sprawdzenie samochodu przed zakupem. Podejdzie ona na chłodno do oględzin wskazanego egzemplarza i kompleksowo sprawdzi go zarówno pod względem blacharskim, jak i mechanicznym oraz zweryfikuje kwestie formalne, takie jak zgodność danych i kompletność dokumentacji. Co ważne, oględziny mogą się odbyć zarówno z naszym udziałem, jak i zdalnie, jeśli nie jesteśmy w stanie dotrzeć na miejsce z powodu np. znacznej odległości lub niedogodnego terminu. W takiej sytuacji zlecamy weryfikację auta i spokojnie czekamy na informacje.

Co sprawdza ekspert podczas oględzin:

  1. Weryfikacja stanu blacharsko-lakierniczego
  • dokumentacja zdjęciowa uszkodzeń i defektów
  • pomiar grubości lakieru na zewnętrznych elementach blacharskich, wnękach drzwi, komorze silnika
  • sprawdzenie śladów demontażu elementów blacharskich
  • kontrola jakości powłoki lakierniczej
  • weryfikacja oryginalności szyb i reflektorów
  1. Kontrola wnętrza auta
  • sprawdzenie fabrycznego pochodzenia pasów bezpieczeństwa
  • poszukiwanie śladów demontażu lub regeneracji kokpitu
  • weryfikacja stopnia zużycia względem deklarowanego przebiegu
  • sprawdzenie sprawności wyposażenia
  1. Kontrola stanu technicznego w trakcie jazdy próbnej
  • ocena pracy silnika
  • ocena pracy sprzęgła i skrzyni biegów
  • test układu hamulcowego
  • test zawieszenia na drogach o różnej nawierzchni
  • weryfikacja mocy silnika
  • kontrola sprawności wyposażenia, np. tempomatu, asystenta pasa ruchu itp.
  • weryfikacja sprawności instalacji gazowej LPG
  1. Sprawdzenie auta na Stacji Kontroli Pojazdów
  • test przylegania amortyzatorów
  • kontrola skuteczności hamulca nożnego i ręcznego
  • weryfikacja luzów w układzie jezdnym
  • weryfikacja wycieków z układu napędowego
  • kontrola stanu podwozia pod kątem napraw blacharskich oraz korozji
  • kontrola stanu tarcz, klocków i przewodow hamulcowych
  • kontrola stanu opon wraz z pomiarem głębokości bieżnika
  1. Test komputerem diagnostycznym
  • odczyt błędów w sterownikach
  • odczyt zapisanego przebiegu w sterownikach auta
  • kontrola parametrów bieżących, np. stan zapełnienia filtra cząstek stałych czy parametry wtryskiwaczy paliwa
  • odczyt stanu naładowania akumulatora
  1. Weryfikacja dokumentacji pojazdu
  • sprawdzenie poprawności numeru nadwozia
  • sprawdzenie ważności badania technicznego oraz polisy OC
  • kontrola książki serwisowej i dostępnej dokumentacji serwisowej
  • weryfikacja przebiegu na podstawie dostępnych dokumentów serwisowych
  • potwierdzenie kompletności dokumentów niezbędnych do rejestracji

Naturalnie wiele z tych aspektów możemy sprawdzić samodzielnie, ale sama ich liczba powoduje, że nietrudno o pomyłkę lub niedopatrzenie, szczególnie gdy zakupowi towarzyszy stres lub ekscytacja. Dlatego rozsądnym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług osoby z doświadczeniem, wiedzą oraz odpowiednim sprzętem, takim jak np. miernik grubości lakieru czy zaawansowany komputer diagnostyczny. Z pewnością pieniądze zainwestowane w profesjonalne sprawdzenie auta używanego przed zakupem zwrócą się z dużą nawiązką, jeśli dzięki temu nie kupimy wadliwego auta lub uda nam się wynegocjować lepszą cenę dobrego egzemplarza.

Jeśli szukasz samochodu w województwie Opolskim, Dolnośląskim lub Wielkopolskim, z pomocą przyjdzie np. firma GCC Sprawdzenie Auta Przed Zakupem, która oferuje m.in.:

  • Doradztwo modelu i wersji samochodu używanego
  • Weryfikacja wybranego ogłoszenia
  • Kompleksowe sprawdzenie stanu samochodu na miejscu
  • Raport z oględzin zaraz po ich wykonaniu i stały kontakt telefoniczny z Klientem

Przed zleceniem oględzin auta warto zweryfikować jakość i rzetelność danej firmy, na przykład sprawdzając dotychczas zrealizowane zlecenia, w tym przypadku na fanapage’u firmy na Facebooku. Pamiętaj – dokładne sprawdzenie auta używanego przed zakupem może ochronić Cię przed bardzo dużymi wydatkami i stratą czasu!

Ceny profesjonalnego sprawdzenia auta przez fachowca wraz z raportem z oględzin pojazdu – od 300-600 zł

Ile kosztuje wnikliwe sprawdzenie używanego auta?

Koszty sprawdzenia auta przed zakupem są bardzo różne i zależą od rodzaju, stopnia zaawansowania i wnikliwości działań. Za sprawdzenie online historii auta często wraz z odnotowanymi przebiegami zapłacimy od 0 zł (w CEPiK) do około 90-100zł w przypadku raportów z płatnych portali. Średni koszt przedzakupowaego sprawdzenia auta na:

  • stacji diagnostycznej to koszt od 150zł
  • w autoryzowanym serwisie danej marki to już 400zł wzwyż (zależnie od marki)

Cena profesjonalnego sprawdzenia samochodu przez specjalistę w większych firmach (np. Autotesto.pl) zależy od szczegółowości oględzin (wybranego pakietu) i waha się w granicach od ok. 399 do nawet ponad 700zł za bardzo rozbudowany pakiet zawierający diagnostykę komputerową, sprawdzenie podwozia w serwisie a nawet film z oględzin pojazdu. Cennik lokalnych fachowców i rzeczoznawców samochodowych jest przeważnie niższy i zamyka się w przedziale 300-400zł za sprawdzenie.

Pomimo, że koszt sprawdzenia używanego auta (szczególnie przy wytypowanych kilku egzemplarzach) wydaje się wysoki należy pamiętać, że może to być niewielka cena za względny spokój i uniknięcie bardzo wysokich kosztów pozakupowych napraw, szczególnie w przypadku nowszych modelach aut.

By admin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *