Najlepsza strona do sprawdzenia VIN

Baza Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) od lat cieszy się niesłabnącą popularnością. Oprócz informacji o autach zarejestrowanych w Polsce od pewnego czasu zawiera również dane o pojazdach z zagranicy co czyni ją jeszcze atrakcyjniejszą usługą. Oprócz rządowej strony w internecie funkcjonuje również coraz więcej portali komercyjnych dzięki którym możemy sprawdzić samochód On-line. Jakie strony są warte uwagi? Czy warto zainwestować kilkadziesiąt złotych na płatny raport? Jakie informacje otrzymamy? Na te i inne pytania odpowiadamy w naszym artykule: „Jaka jest najlepsza strona do sprawdzania auta po numerze VIN”.

Sprawdzenie historii pojazdu po VIN jako wstępna selekcja auta

Szukający używanego samochodu mamy do dyspozycji kilkanaście nowych ofert dziennie wybranego modelu co z jednej strony jest dużym komfortem a z drugiej strony potęguje dylemat nad wyborem tego jednego, wymarzonego auta. Jak właściwie wysegregować te ciekawe a jak odrzucić te niewarte uwagi? Pewnym ułatwieniem są internetowe serwisy on-line dzięki którym sprawdzisz przeszłość samochodu a co w konsekwencji pomoże Tobie na wstępna selekcję auta i pozwoli na oddzielenie tych wartych zainteresowania od potencjalnych „skarbonek”. Taka selekcja uchroni Cię również od czasochłonnych, dalekich i tym samym kosztownych podróży za znalezionym w sieci nietrafionym pojazdem.

Nie tylko darmowy CEPiK – gdzie jeszcze sprawdzać auta z Polski i z zagranicy?

Znany od lat internetowy system Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (aktualnie w wersji 2.0) to niewątpliwie duże ułatwienie dla szukających używanego auta. Dzięki oficjalnej rządowej bazie można bez większych problemów prześwietlić praktycznie każde auto zarejestrowane w kraju. Otrzymanie od sprzedającego potrzebnych danych jak nr VIN czy datę pierwszej rejestracji nie jest już niczym szczególnym i nie powinno stanowić problemu. Jeśli jednak sprzedający waha się z udzieleniem takich informacji można śmiało założyć, że auto jest podejrzane a jego przeszłość niepewna. W takim przypadku należy dany model odpuścić i nie tracić czasu na często nieskuteczna wymianę zdań z handlarzem.

Sprawdziliśmy gdzie w sieci oprócz CEPiK możemy sprawdzić auto zarejestrowane w Polsce jak również sprowadzone z zagranicy.

Sprawdzenie historii auta po numerze rejestracyjnym

Jedną z ciekawszych stron jest https://auto-info.gratis/ Dzięki temu portalowi za naprawdę niewielką opłatą (4,99zł) znając nr rejestracyjny auta uzyskamy informację na temat daty pierwszej rejestracji pojazdu a to często jedna z brakujących danych do sprawdzenia auta w systemie CEPiK. Za nieco wyższą opłatę (ok. 20zł) uzyskamy również nr VIN pojazdu jak i dane z działu historii pojazdu (z historią zdarzeń w Polsce) wraz z odnotowanymi przebiegami.

Czy istnieje darmowy niemiecki i francuski CEPiK? Sprawdzanie aut z zagranicy

Auta sprowadzone z zagranicy to wciąż duży odsetek używanych pojazdów proponowanych do sprzedaży na rynku wtórnym. Od lat wśród aut sprowadzanych z zagranicy przodują auta z Niemiec, następnie Francji a później z krajów beneluxu. Co prawda CEPiK od kilku lat umożliwia również sprawdzanie aut z zagranicy (wybranych krajów) jednak usługa ta często uniemożliwia weryfikację przebiegu samochodu co jest informacją kluczową. Często uzyskamy informację nawet o odnotowanej szkodzie całkowitej natomiast informacji o przebiegu auta np. z Niemiec i Francji próżno szukać. W przeciwieństwie do samochodów z Niemiec i Francji informację o przebiegu auta często otrzymamy w przypadku aut sprowadzonych ze Szwecji (foto).

Sprawdzenie przebiegu auta ze Szwecji (CEPiK)

Innym intratnym kierunkiem z którego od lat sprowadzane są auta to kraje Beneluxu czyli Danii, Belgii i Holandii.

Jeżeli chodzi o Danię to auto bez problemu za darmo sprawdzimy na stronie https://motorregister.skat.dk/ , wystarczy wpisać VIN (Køretøj-ID ) lub nr rejestracyjny (Registreringsnummer ).

Więcej o sprawdzeniu auta z Niemiec przeczytasz→ TU i z Francji

Więcej o sprawdzeniu aut z → z Belgi (belgijski CEPiK) i Holandii

Sprawdzenie historii serwisowej auta w bazach ASO po nr VIN (auta z Polski i zagranicy)

Wartym uwagi jest sprawdzenie historii pojazdu w bazach Autoryzowanych serwisów danej marki. Coraz częściej kupujemy auta nowsze, kilkuletnie zamiast kilkunastoletnich jak to bywało w latach wcześniejszych. Fakt ten powoduje, że historie serwisowe gromadzone w bazach autoryzowanych serwisów obsługi zyskują na znaczeniu. Kupując auto kilkuletnie możemy liczyć na szczegółową historię pojazdu zapisana w bazach producentów aut. Oprócz informacji o datach wizyt serwisowych i odnotowanych przy tej okazji przebiegach samochodów odczytamy również informacje odnośnie wymienionych podczas wizyt środkach eksploatacyjnych i naprawach. Często w takim raporcie odnotowane są również naprawy powypadkowe i gwarancyjne. Należy pamiętać, że „wiekowe” auta mogą posiadać historię serwisową tylko z pierwszych lat eksploatacji w czasie kiedy obowiązywała gwarancja na pojazd. Niezależnie jednak od wieku pojazdu historia serwisowa z ASO może dostarczyć nam cennych informacji na temat potencjalnie zakupionego samochodu. Inną z zalet w szczególności gdy auto było sprowadzane z zagranicy jest również to, że historie serwisowe są międzynarodowe i zawierają zarówno informacje z serwisów krajowych jak i zagranicznych. Najbardziej rozbudowane bazy danych o serwisowanych autach mają systemy VW, Audi, Skody i Seata. Wiele ciekawych informacji zawartych jest również w bazach Renault, Opla czy Forda.

Jak zdobyć taki raport? Jakie konkretnie informacje uzyskamy? Przeczytaj poniższy test!

Darmowy raport z CEPiK czy komercyjne serwisy? (nasz TEST)

Oprócz ogólnodostępnych i bezpłatnych serwisów internetowych (jak CEPiK) w sieci funkcjonuje wiele komercyjnych serwisów mogących pomóc w podjęciu decyzję o zakupie używanego auta.

Czy warto zapłacić za komercyjny raport? Sprawdzamy!

Założyliśmy, że sprawdzimy auto w wieku najczęściej poszukiwanym przez polskiego klienta czyli auto 8-10 letnie i w popularnej marce jak np. Volkswagen.

Założenia:

  • marka: Volkswagen
  • model: Golf
  • wiek 8-10 lat
  • przebieg: do 150 tys. km
  • benzyniak
  • bezwypadkowy

Sprawdzane auto:

Wybraliśmy do sprawdzenia sprzedawane na Otomoto auto klasy średniej czyli:

  • VW Golf SportsVan
  • benzyna 1.4 (122 KM)
  • rok produkcji: 2015

o podejrzanie niskim jak na wiek przebiegu ok. 79 000 km. Auto zarejestrowane w Polsce a w przeszłości sprowadzone z Niemiec. Według opisu w ogłoszeniu auto jest bezwypadkowe.

Oto informacje jakie uzyskaliśmy:

Darmowy raport historii pojazdu z CEPiK

Mamy VIN pojazdu i nr rejestracyjny pojazdu ale brakuje daty pierwszej rejestracji. Wspomagamy się https://auto-info.gratis Działa, niecałe 5zł i wszystko jasne.

Mamy już VIN, rejestrację i datę pierwszej rejestracji.

Sprawdzamy informacje w bazie CEPiK:

Ostatni odnotowany przebieg 77 481 km w lipcu 2024r co może potwierdzać aktualny przebieg samochodu:

Ostatni odczyt licznika podczas badania technicznego

Niby wszystko OK ale w zakładce „dane zagraniczne” (wg AutoDna) widnieje zapis: „odnotowano szkodę całkowitą”! Upsss…. W ogłoszeniu ani słowa o tym, wręcz przeciwnie samochód widnieje jako bezwypadkowy …Sprawdzimy to jeszcze później.

Raport z historiapojazdu.gov.pl
Raport CEPiK z odnotowaną szkodą całkowitą

Raport historii auta od CarVertical (koszt 102,08zł)

Auto można sprawdzić po numerze VIN jak i rejestracji. Mamy VIN więc wprowadzamy, „po rejestracji” też dostajemy propozycję zakupu raportu. Niestety nie mamy przed zakupem jakichkolwiek informacji co do sprawdzanego samochodu… cóż, kupujemy, koszt 82,99zł ? W kolejnym kroku dostajemy informację, że to kwota netto a do kwoty musimy dopłacić 23% VAT w sumie 102,08 zł …robi się drogo, trudno, płacimy Blikiem.

Mamy Raport:

  • kradzieże – „0 problemów”
  • przebieg: ostatni znany przebieg: 77 481 km w lipcu 2024r. Czyli wszystko OK
  • stan prawny : OK
  • uszkodzenia/wypadki: informacja: „Ten pojazd został uszkodzony 2 razy!
  • zdjęcia uszkodzeń: BRAK

Zarejestrowano 2 naprawy, jedna prawdopodobnie drobniejsza (4/2019) natomiast druga znaczna bo na szacowany koszt naprawy: 42-62 tys zł! (data 5/2021) To bardzo ważna informacja. Brawo Carvertical.

Informacje o odnotowanych w przeszłości szkodach (Carvertical)

Nasza OCENA: 4 **** /5 gwiazdek

Teraz sprawdzamy AutoDNA:

Raport AutoDna (koszt 79,90zł)

W przeciwieństwie do Carvertical przez zakupem raportu mamy ogólne informacje o pojeździe ale żadnych konkretów, cena raportu 79,90zł… kupujemy.

  • baza skradzionych pojazdów – nie figuruje
  • ostatni odnotowany przebieg 77 481 km (podczas badania technicznego) ale to już wiemy z CEPiK.GOV.pl
  • 5/2021 odnotowano szkodę całkowitą (o wartości 14 500 – 16 000 EUR )- (foto) co potwierdza informacje od Carvertical
  • zdjęcia uszkodzeń: BRAK
Informacja o odnotowanej szkodzie (AutoDna)

Informacje o szkodzie całkowitej potwierdzają się w kolejnym raporcie! …auto miało konkretnego „dzwona”.

Nasza OCENA: 4 ****/5 gwiazdek

Sprawdźmy jeszcze dane z ASO.

Raport historii serwisowej z ASO Volkswagena (koszt 65zł)

Na stronie przebiegpojazdu.pl wybieramy i kupujemy raport dla VW. Wypełniamy dane a w szczególności nr VIN pojazdu. Tu informacji nie mamy natychmiast, czekamy aż raport w PDF-ie otrzymamy na maila. Czas oczekiwania na raport to do 24h. Pomimo, że raport w przeciwieństwie do AutoDna i Carvertical nie jest generowany automatycznie nie czekamy na niego długo. Zamówienie dostajemy w kilka godzin pomimo tego, że jest niedziela. W gratisie dostajemy rozkodowane wyposażenie fabryczne auta. Sprawdzamy zapisy z serwisów. Historia ma aż 20! stron, to naprawdę sporo. Ostatni wpis z serwisu sprzed około roku z odnotowanym przebiegiem 76655km. Oprócz kilku standardowych serwisów olejowych, odnajdujemy odnotowany wpis z kwietnia 2019 (przy przebiegu 30 894 km) jeszcze z terenu Niemiec gdzie wśród wielu czynności serwisowych zdemontowano tylny zderzak, klapę, światła, boczne drzwi itd. co może świadczyć o poważniejszej kolizji auta.

Fragment raportu z bazy ASO

Informacji jest naprawdę sporo. Czy warto było zapłacić 65zł za historię serwisową Volkswagena? W tym przypadku zdecydowanie tak.

Nasza OCENA: 4 ****/5 gwiazdek

Raport historii pojazdu z AutoBaza.pl (74,90zł)

Przeprowadzając nasz test i przeglądając oferty na OTOMOTO przypadkiem natknęliśmy się na świeżo sprowadzonego z Niemiec innego Golfa, nieco starszego bo z 2010 roku o bardzo atrakcyjnym (jak na swój wiek) przebiegu -119 000 km. Postanowiliśmy przeprowadzić sprawdzenie tego popularnego modelu tym razem za pomocą innego znanego serwisu a mianowicie AutoBaza.pl

Na wstępie trzeba zaznaczyć, że na duży plus AutoBazy zasługuje informacja (jeszcze przed zakupem raportu a po samym wpisaniu VIN-u) o zawartości raportu czyli np. że zawiera dla konkretnego auta historie zdarzeń czy archiwalne zdjęcia. W autoDNA ta informacja jest bardziej ogólna a w CarVertical kupujemy raport trochę w ciemno i czasem możemy być usatysfakcjonowani informacjami w nim znalezionymi a czasem nieco rozczarowani. Po wpisaniu numeru VIN naszego kolejnego Golfa w AutoBaza dostajemy następującą informację:

Przed zakupem historii auta dostaniemy informację o zakresie raportu – AutoBaza.pl

Wiedząc już ogólnie czego możemy spodziewać się po raporcie, za kwotę 74,90 (o około 10-20 zł taniej w stosunku do innych platform) kupujemy historię auta. Oprócz standardowych ogólnych informacji takich jak opis sprawdzanego modelu, wyposażeniu jak i sprawdzeniu ewidencji pojazdów skradzionych, uzyskujemy także dostęp do obiecanych informacji o historii zdarzeń (uszkodzeń) pojazdu:

Odnotowane uszkodzenia sprawdzanego pojazdu – AutoBaza.pl

Jeżeli chodzi o przebieg to niestety ciężko go zweryfikować gdyż raport podaje nam tylko jedną wartość z bieżącego roku, pokrywającą się z przebiegiem podanym w ogłoszeniu. W początkowej informacji o zawartości raportu obiecano nam także archiwalne zdjęcia pojazdu. I tu małe rozczarowanie. Zdjęcia faktycznie są ale nieuszkodzonego auta z niemieckiej aukcji internetowej z 2010 które niestety w tym przypadku nic nie wnoszą. Liczyliśmy na zdjęcia pokolizyjne auta (a miało ich jak się okazuje aż 3). Nie oznacza to jednak, że w historiach innych aut takich powypadkowych zdjęć nie będzie. Na mały minus również to, że nie dostaniemy raportu na e-mail ale z taką sytuacja spotykamy się nie tylko w AutoBazie. Dostajemy za to dostęp do raportu na stronie na czas 45 dni.

Nasza OCENA: 4,5 **** /5 gwiazdek

AutoDna, AutoBaza czy CarVertical? Jaka jest najlepsza strona do sprawdzenia VIN?

Zwycięzcą (nieznacznym) w naszym teście raportów historii pojazdów została AutoBaza.pl Dlaczego? Tak naprawdę nie dostarczyła ona więcej informacji niż pozostałe raporty ale spodobała nam się jedna rzecz. Mianowicie początkowa informacja, wyświetlana jeszcze przed zakupem raportu, to znaczy informacja o zawartości raportu. Taka funkcja pozwala na łatwiejsze podjęcie decyzji czy raport dla konkretnego samochodu w ogóle zakupić i zapobiec sytuacji, w której będziemy rozczarowani z ilości i jakości informacji w nim zawartych. AutoBaza jest również nieco tańsza w przypadku zakupu pojedynczego raportu a także za dodatkową opłatą (99zł) ma opcję sprawdzenia zastawów sądowych ewentualnie ciążących na pojeździe.

Nasz test wykazał, że zarówno AutoBaza, CarVertical jak i AutoDNA dysponują porównywalną bazą informacji, przynajmniej jeśli chodzi o auta sprowadzone z Niemiec. Wszystkie raporty posiadały informacje o stwierdzonych kolizjach sprawdzanego pojazdu i zakresie kosztowym napraw. W naszym przypadku bazy nie posiadały jednak zdjęć uszkodzeń sprawdzanych aut. W przypadku pierwszego sprawdzanego samochodu bez problemu mogliśmy zweryfikować autentyczność przebiegu. Oprócz najważniejszych danych o wypadkowości i przebiegu, zarówno AutoDna jak i Carvertical poinformują nas o:

  • stanie prawnym pojazdu
  • ewentualnych kradzieżach
  • specyfikacji technicznej pojazdu

Na mały plus dla Carverical i AutoBazy za rozkodowanie wyposażenia samochodu. Reasumując, testowane platformy prezentują podobną jakość i zasługują na pozytywną ocenę.

Czy warto zapłacić za raport historii auta przed zakupem? Nasza opinia

Biorąc pod uwagę sprawdzenie wytypowanych aut na 4 różnych, płatnych portalach z całą pewnością należy stwierdzić, że otrzymane raporty dały nam szeroką wiedzę na temat historii auta i są zdecydowanie pomocne w podjęciu decyzji o zakupie lub nie danego pojazdu. Płatny raport warto kupić po wstępnym sprawdzeniu auta w bazie CEPiK. Jeżeli tam wykazane były uszkodzenia pojazdu wtedy więcej informacji uzyskamy już z płatnych raportów. W przypadku naszego sprawdzanego VW Golfa dowiedzieliśmy się, że niski przebieg jest faktycznie prawdopodobny, natomiast auto wbrew zapewnień sprzedającego miało dwie kolizje, z czego jedną poważną (na kwotę kilkunastu tysięcy Euro). Auto było na bieżąco serwisowane w autoryzowanym serwisie VW aż do 2024r. W przypadku drugiego sprawdzanego pojazdu test raportu (AutoBaza.pl) również wypadł pozytywnie- tu także dostaliśmy informację o kolizjach auta.

Reasumując, stwierdzić można, że każde sprawdzenie przeszłości auta czy to na darmowym CEPiKu czy na płatnych portalach to zdecydowanie dobre rozwiązanie przed zakupem używanego samochodu. Warto sprawdzić przeszłość auta przynajmniej na 2 różnych, płatnych serwisach. Za kwotę 150-180zł (za 2 różne raporty) możemy uchronić się przed zakupem wraku na kołach a przynajmniej zaoszczędzić sobie niepotrzebnej, często kilkusetkilometrowej drogi za znalezionym w sieci autem. Porównanie różnych raportów może prowadzić do ciekawych wniosków i utwierdzić lub wykluczyć dane auto wśród kilku wytypowanych opcji do kupienia.

Masz doświadczenia w sprawdzaniu historii auta przez internet? Podziel się swoja opinią w komentarzu.

Wykorzystane w teście raporty:

  • raport Carvertical
  • raport AutoDNA
  • raport z serwisów w ASO
  • raport historii pojazdu -baza CEPiK (bezpłatny)
  • auto-info.gratis
  • raport AutoBaza

By admin

One thought on “Nie tylko CEPiK – jaka jest najlepsza strona do sprawdzania VIN?”
  1. Polecam autobaze, sporo wartościowych informacji ale to wiadomo zależy od konkretnego VIN. Mi raport auta pomógł gdy szukałem jakiegoś sensownego samochodu jakiś czas temu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *