Użytkowanie auta z dieslem pod maską kojarzy się głównie z oszczędnością. Tak jest jednak tylko wtedy, gdy unikniemy wymian drogiego osprzętu nowoczesnych silników wysokoprężnych. Proponujemy najtańsze w obsłudze silniki – bez dwumasowego koła zamachowego i filtra cząstek (DPF/FAP).
2.0 HDi 90KM
Podstawowy wariant silnika 2.0 HDi występował w większości aut koncernu PSA: począwszy od małego Peugeota 206, przez 306, 307, 406, Citroeny Xsara, Xantia, C5, po dostawcze Partnery/Berlingo. Konstrukcja silnika jest prosta, ale wtrysk typu Common Rail skutkuje dość dużą wrażliwością na kiepskie paliwo.
1.6 HDi 90KM
Ten silnik zastąpił w ofercie francuskiego koncernu 2.0 HDi o tej samej mocy. Na szczęście, mimo nieco nowocześniejszej konstrukcji, również nie ma dwumasowego koła zamachowego (w wersjach do 90KM mocy), ani filtra FAP (do 2010 r.). Najpopularniejsze modele z tym napędem to Peugeot 308, Ford Focus II, Citroen C3, Berlingo, ale znajdziemy go nawet w Mini oraz Mazdach.
1.4 HDi 68KM
Koncern PSA oszczędził swoim klientom drogiego osprzętu także w najmniejszym dieslu z palety. Motor o mocy 68KM występował m.in. w Peugeotach 206, 207, Citroenach C3, Xsara oraz Fordach Fiesta, Fusion czy Toyocie Aygo. W mniejszych autach sprawdzi się doskonale, ale przy przebiegach powyżej 300 tys. km jego trwałość może osiągać kres.
1.7 DTI/CDTI do 80KM
Najsłabsze wersje tego pochodzącego od Isuzu, a stosowanego w Oplach napędu, nie posiadają kłopotliwego osprzętu. Dlatego oszczędnym kierowcom zdecydowanie polecamy Corsy, Merivy, Combo oraz Astry z tymi silnikami – poza prostą konstrukcją, oferują także bardzo niskie spalanie. Minusem jest jednak słaba dynamika, nawet najmniejszych aut z gamy.
1.5 dCi do 90KM
O silniku 1.5 dCi można usłyszeć wszystko, co najgorsze. W praktyce okazuje się, że najgorsze egzemplarze już „wyginęły” – zostały wymienione lub wyremontowane. Dlatego warto się zainteresować jak najmłodszymi autami z tym napędem, tym bardziej, że Renault w wersjach o mocy do 90KM nie montowało tu ani filtra cząstek, ani dwumasowego koła zamachowego. Najpopularniejsze auta: Renault Clio II i III, Dacia Logan i Sandero, Nissan Micra i Note.
1.9 TDI 90KM/100KM
Słynny, niemal niezniszczalny silnik grupy Volkswagena występował w ogromnej ilości wersji. Najprostszą z nich jest najsłabsza odmiana o mocy 90KM – nie ma ani „dwumasy”, ani filtra cząstek. Najpopularniejsze auta z tym napędem to Skoda Octavia I, VW Golf IV, Passat B5, Sharan, SEAT Leon I, Toledo I i II czy Audi A4 B5. Niestety zazwyczaj są to już bardzo wyeksploatowane auta.
Nowsze wersje 1.9TDI z wtryskiem paliwa realizowanym przez pompowtryskiwacze o mocy 100/101KM również w większości nie posiadały DPF i dwumasy.
1.6 CRDi 90-116KM
Kto szuka stosunkowo nowego auta bez koła dwumasowego powinien zerknąć na ofertę używanych Hyundaiów i Kii. Takie modele jak Cee’d czy i30 pierwszych generacji to wyjątkowo mało problematyczne wozy, nawet z silnikami Diesla. Niestety niektóre auta mają filtr cząstek stałych – jego obecność zweryfikuje np. ASO. W jeździe miejskiej to spory problem, ale ogólnie te silniki są warte uwagi.
Inne modele
Lista aut bez filtra cząstek i „dwumasy” jest oczywiści dłuższa niż wymienione wyżej modele. Nie wszystkie jednak są warte uwagi i poszukiwań ze względu na ich wiek oraz problemy z innymi podzespołami. Nie można określić jednej daty od kiedy montowano DPF-y i koła dwumasowe. Wiele zależy od rynku na jaki pojazd został wyprodukowany oraz wersji (kodu) silnika. Szukając samochodu bez kłopotliwego osprzętu należy każdorazowo sprawdzić czy faktycznie filtr cząstek i dwumasówka nie występują w tym konkretnym egzemplarzu. Nierzadko, ten sam model i rocznik od pewnego miesiąca produkcji miał montowane wspomniane podzespoły.
Znasz inny model bez DPF/FAP i „dwumasy” – daj znać w komentarzu.